Stav addinu: v běžném provozu
Počet uživatelů (úřadů): 10+

Český úřad zeměměřický a katastrální

Český úřad zeměměřický a katastrální je orgánem státní správy. Byl zřízen zákonem č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech. Tento zákon rovněž upravuje jeho působnost. Hlavní náplní práce ČÚZK, resp. orgánů jím řízených, je zajištění státní správy v oblasti evidence nemovitostí a věcných práv k nim, kterou představuje Katastr nemovitostí České republiky a zeměměřické činnosti ve veřejném zájmu.

Subjekt

Subjektem je jakákoliv nemovitost zapsána v registru ČÚZK.

Stavy subjektu

Subjekt se může vyskytnout v několika stavech
LV Stažen – Došlo ke stažení listu vlastnictví
Nemovitosti nenalezeny – Žádná nemovitost nebyla nalezena u dané osoby v katastru
Nebyl nalezen záznam v katastru – Na základě uvedených údajů nebyla nalezena shoda s osobou v katastru
Error – Nastala obecná chyba
Done – všechny odpovědi jsou naimportováni

Druhá a třetí fáze

U tohoto addinu je druhá fáze sloučena s třetí fází.

Vstupní parametry

Uživatel – osoba, která má přístup do systému
Heslo – kombinace znaků sloužící k zabezpečení uživatelského účtu
Úkol Pro – komu je přidělen vzniklý úkol

Popis činnosti

Pro tuto fázi je nutné, aby lustrovaný subjekt měl vyplněno IČO nebo rodné číslo. Po spuštění této fáze se kontroluje správnost zadaných přihlašovacích údajů k webové službě katastru. Údaje se vyplňují v Nastavení addinu.
Selže-li prvotní test přihlášení, tak se addin nespustí a zanechá ticket hromadné součinnosti ve druhé fázi. Do políčka „info“ u ticketu se zapíše příčina chyby. Addin umí také generovat úkoly určenému uživateli v případě, že nebyly přihlašovací údaje správné. Úkol se generuje i v okamžiku, kdy se v odpovědi objeví varování o změně hesla.

Následující proces stažení odpovědí z  katastru nemovitostí (dále jen KN) se skládá z těchto kroků. Nejprve se zjišťuje, je-li lustrovaný subjekt veden v KN. Nenajde-li se shoda na základě IČO nebo rodného čísla, uloží se do stavu subjektu „Nebyl nalezen záznam v katastru“. Existuje však i případ, že se osoba na katastru eviduje, avšak nemá vedeny žádné nemovitosti s vlastnickým právem. Proto je do stavu uloženo „Nemovitosti nenalezeny“.

Je-li ověřena existence lustrované subjektu na katastru, dochází ke stažení přehledu vlastnictví. Tento přehled se neukládá na disk, ale zůstává pouze v paměti. Z toho přehledu se získávají čísla listů vlastnictví a kódy katastrálních území, ve kterých figuruje lustrovaný subjekt.

Nyní se budou jednotlivé listy vlastnictví (dále jen LV), která byla zjištěna výše uvedeným způsobem, stahovat a ukládat na disk. Stažení je rozděleno na dvě části. V první části je odesílána žádost o vygenerování přehledu konkrétního LV. Po nějaké chvíli je žádost zpracována a LV připraveny ke stažení. Ve druhé části se soubor LV stáhne, správně pojmenuje a uloží na disk. Stahují se přehledy ve formátu PDF a XML.
Při stahování často dochází k přerušení spojení, např. z důvodu přetížení serverů služby. Proto je na stažení každého přehledu definováno několik pokusů. V případě vyčerpání počtu pokusů ke stažení, je stav subjektu změněn na Error a pokračuje se na další subjekt.

Čtvrtá fáze

Čtvrtá fáze parsuje stažené XML soubory a zjištěná data importuje je do databáze.

Vstupní parametry

Úkol pro – komu je přidělen vzniklý úkol
Vytvářet zálohové soubory – rozhoduje zda se budou stažené soubory zálohovat

Popis činnosti

Před započetím importu si systém projde všechny soubory k danému subjektu a zkontroluje jejich validnost. Jestliže je nějaký ze souborů poškozený nebo chybí PDF verze dokumentu, import u subjektu se přeskakuje. Ticket se přepne zpět do druhé fáze a nechá se znova proběhnout.

Subjekt nesmí mít prázdný stav! Nesmí se proto při požadavku o znovu spuštění čtvrté fáze mazat info ani stavy! Výsledkem by bylo vytvoření výsledků lustrací jako neurčitý výsledek.

Toto omezení je z důvodu, aby se dalo přesně odlišit, zdali byl subjekt správně prolustrován a má všechny LV staženy. Addin si umí poradit i se stavy Error, takže takové subjekty znovu prolustruje. A v případě úspěšného zpracování smaže i případné chybové hlášení.

Import probíhá vždy tak, že se prochází seznam XML souborů, který byl u subjektu nalezen a po kontrole tohoto seznamu se vytváří úkon s konečným výsledkem. Před založením nové nemovitosti se kontroluje přítomnost již existující nemovitosti na základě identifikátoru (tzv. mhCislo), které je složeno z:
Čísla listu vlastnictví
Prvního písmene typu nemovitosti (Stavba, Byt, Pozemek)
Čísla pozemku
Např. 15 S: 45/2

Pokud je nalezen záznam s existující nemovitostí, kontroluje se na změny, zda nějaké od posledního importu nenastaly. Kontrolují se tyto sloupce:
Výměra pozemku
Spoluvlastnický podíl
Id manžela
Společné jmění
Podíl na společných částech
Číslo pozemku

Případná změna se zapíše do již nevyužitého sloupce výpisXml. Nakonec se nahrají soubory do databáze a vytvoří úkon. Poté se aktualizuje stav u subjektu podle výsledku lustrace –buďto nový, nebo existující.