Stav addinu: v běžném provozu
Počet uživatelů (úřadů): 10+

Právní moc, rozhodnutí lze definovat jako určitou vlastnost soudního rozhodnutí, která spočívá v tom, že má závazné účinky na právní vztahy o nichž se toto rozhodnutí vyslovuje. Cílem tohoto institutu je v souladu s požadavkem právní jistoty nastolit ohledně upravovaných právních vztahů stav, který je závazný a nezměnitelný. Pokud tedy soudní rozhodnutí vyvolává výše zmíněné účinky na upravované právní vztahy, je rozhodnutím pravomocným.

Pro nejefektivnější práci je vhodné vlastnit prerekvizity: Addin vývěska a Addin Hybridní pošta

Popis

Účelem addinu je vyhledávat úkony vytvořené exekutorským úřadem a zapisovat u nich právní moc. Zároveň lze nastavit, že je u konkrétních právních mocí uživatel informován předem úkolem. Addin má i další nastavení, která vyplynula z jednání s úřady, s nimiž byl tento addin vytvářen.
Addin lze nastavit na kterýkoliv úkon v Evoliu. V rámci nastavení addinu se určí, komu a zda vůbec se má úkol před nabytím právní moci vytvářet. Lze rovněž nastavit, zda se pro zjištění data právní moci mají zahrnovat všichni adresáti. Výchozí nastavení addinu je v tomto nastaveno pouze na povinné.
U každého úkonu je možno nastavit lhůtu pro právní moc. Pro výpočet lze také nastavit jak má addin zacházet s poštou, která byla doručena fikcí. Dále se pro výpočet nastavuje, zda víkendové datum může být datem nabytí právní moci či nikoliv.


Výpočet právní moci

Pro nasazení addinu je třeba mít verzi Evolia, která při zpracování doručenek nedoplňuje datum doručení pro pošty se stavy doručení „Nedoručeno“, „Nevhozeno“ a „Nevhozeno2013“.  Případně je možné použít trigger, který zajistí, aby se data nezapsaly.

Addin provede výpočet data právní moci pro úkony s předmětem, který je zadaný v jeho nastavení. Datum právní moci pak buď zapíše do úkonu do vybraného pole, anebo upozorní úkolem dva dny před nabytím PM. Nastavení výpočtu je hodně variabilní a všechny možnosti jsou popsány v kapitole Nastavení addinu.

Popis výpočtu

 

 

Výpočet záleží na několika různých parametrech, které se nastavují pro každý jednotlivý úkon. Jedná se o to, zda se kontroluje doručení všem adresátům, nebo jen povinným, zda se přičítá k datu doručení nějaká lhůta a zda je odlišný postup při doručení datovou zprávou nebo fikcí.

Nastavení adresátů

První hledisko rozdělení je podle toho, jestli se kontroluje doručení všem adresátům uvedeným v daném úkonu, anebo jen doručení povinnému/oprávněnému či jeho zástupcům. Jde o nastavení Doručení:
1. Doručení jen povinnému nebo jeho zástupci
– Kontrolují se pouze data doručení povinným, anebo jejich zástupcům. Jaké typy zástupců má
addin kontrolovat, je uvedeno v nastavení „“

– Pokud je v úkonu uveden pouze zástupce povinného, tak se výpočet PM provede podle
doručení na jeho adresu.

– Pokud je v úkonu povinný i jeho zástupce, tak se provede výpočet PM z posledního data
doručení
2. Doručení jen oprávněnému nebo jeho zástupci
– stejně jako u povinného
3. Doručení všem
– kontrolují se data doručení všem adresátům. Výpočet se provede na základě posledního data
doručení.

Nastavení lhůty pro výpočet

Druhé hledisko rozdělení je na výpočet se lhůtou (kdy k datu doručení připočítáváme dny) a výpočet
bez lhůty (k datu doručení nepřičítáme dny). Výpočet data doručení pak pro tyto typy dále závisí na
stavu doručení pošty, ze které se datum počítá – postup může být odlišný pro poštu doručenou
datovou schránkou nebo doručenou fikcí. Výpočet je popsán v následujících dvou tabulkách, kde je
v prvním sloupci uveden stav doručené pošty (sloupec podStavDoruceni).

1.Tabulka „Lhůta > 0“ (tedy k datu doručení přičítám určitý počet dní)

2.Tabulka „Lhůta = 0“ (datum doručení je zároveň datem nabytí PM):

Nastavení addinu

1. Úkol pro – komu se má vytvořit úkol v případě zapnuté možnosti „Vytvářet úkoly předem“

2. Vyhledávat v – možnost hledání dle Předmět nebo dle Kategorie

3. Jméno úkonu – název předmětu nebo kategorie úkonu, pro které chceme datum PM počítat

4. Pracovat pouze s úkony starší než – addin bude pracovat jen s těmi úkony, jejichž datum je novější (v názvu nastavení je chyba), než datum v tomto nastavení. Např. nastaví se datum 1.7.2014 – úkon s datem 25.6.0214 se nezpracuje, úkon s datem 15.7.2014 bude zpracován.

5. Počet dní – (Lhůta, dále označeno jako „L“) počet dní lhůty pro výpočet data právní moci, pokud bude 0 dní, tak se počítá bez lhůty (např. pro EP)

6. Jméno datového sloupce pro zapsání data – do kterého pole úkonu se má datum PM zapsat (např. PoleDatum2)

7. Fikce – datum nabytí může být víkend (L = 0) – nastavení pro výpočet PM bez lhůty (viz.tabluka 2)

8. Fikce – zpravovat jako doručenou (L > 0) – nastavení pro výpočet PM s lhůtou (viz.tabluka 1)

9. Fikce – vytvořit úkol (L > 0) – nastavení pro výpočet PM s lhůtou (viz.tabluka 1)

10. Datovka – datum nabytí může být víkend (L = 0) – nastavení pro výpočet PM bez lhůty (viz.tabluka 2)

11. Vytvářet úkol předem – úkol se vytváří 2 dny předem

12. Doručení – určuje, jaká skupina adresátů se bude kontrolovat

13. Typy zástupců – zde se nastavují typy zástupců (hodnoty kopTyp), které se mají kontrolovat spolu s povinným či oprávněným. Pokud je tedy úkon adresován povinnému a jeho právnímu zástupci a v tomto nastavení mám hodnotu „PRAVNI_ZASTUPCE“, tak pokud bude nejdříve doručena právnímu zástupci povinného, bude se právní moc počítat z tohoto data, další zástupci mohou být  PRAVNI_ZASTUPCE;OPATROVNIK;ZAKONNY_ZASTUPCE;OBECNY_ZMOCNENEC;INSOLVENCNI_SPRAVCE

14. U cizince nevyplňovat PM, ale vytvořit úkol – cizinec se kontroluje podle pole stát v detailu subjektu. Pokud není uvedeno ČR nebo CZ, tak je subjekt považován za cizince. Úkol se vytvoří tomu pracovníkovi, který je uveden v nastavení „Úkol pro“.

15. Kolize datumu právní moci – pokud je pole zaškrtnuté, tak se kontroluje, zda ve sloupci pro zápis data PM není již nějaká hodnota vyplněna. Pokud je v tomto sloupci již nějaké datum zapsáno, tak addin datum PM nezapisuje, ale vytváří úkol tomu pracovníkovi, který je uveden v nastavení „Úkol pro“.

16. Kontrola právní moci ve spisu – pokud je pole zaškrtnuté, tak probíhá kontrola data PM spisu. Není-li toto datum vyplněno, tak se nevyplňuje ani datum PM úkonu a vytváří se úkol. Jakmile se datum PM do spisu doplní, tak je zapsána PM úkonu a to s datem, které bylo vypočteno dle doručení pošty.

17. Jméno sloupce příznaku kontroly PM – v úkonu mohu nastavit pole, které po zaškrtnutí, pro daný úkon nebude počítat PM. Do nastavení se zapisuje název sloupce s tímto polem.

18. Timeout – defaultně je nastaven timeout na 100. V případě, že addin končí chybou, tak je možné tento timeout navýšit.

19. Stavy spisu, u kterých nezapisovat PM – do nastavení je možné vepsat stavy spisů (číselníkovou hodnotu, ne název) a pokud má spis jeden z uvedených stavů, tak se do úkonu spisu datum PM nezapíše a vytváří se úkol. Datum se do úkonu doplní v případě, že je stav
spisu změněn.

20. Kontrola insolvence – do nastavení je možné zadat stavy insolvence z IR_Stavy, u kterých se
nemá zapisovat PM, stavy je nutné oddělit čárkou.

Pokročilé nastavení úkolů

Úkoly se generují buď pracovníkovi, který je uveden v nastavení „Úkol pro” a nebo je možné nastavit rozdělení úkolů v proceduře. Názve procedury je GetPMTaskUserSp. Vstupem do procedury je typ úkolu a výstupem bude jméno pracovníka, případně „nic“, pokud se úkol vytvořit nemá.

Typy úkolů, které je možné nastavovat v proceduře:

  • Adresát v úkonu je v insolvenci (v poznámce uvedeno který)
  • PM úkonu již nabyla
  • Blíží se datum nabytí PM úkonu
  • PM – doručeno fikcí
  • PM ve spise nebyla vyznačena – stav spisu
  • PM ve spise nebyla vyznačena – insolvence subjektu
  • PM úkonu byla doplněna ručně

Mohu tedy například nastavit vytváření úkolů typu „Adresát v úkonu je v insolvenci“, „PM spisu není vyplněna“, „PM úkonu byla doplněna ručně“, „PM ve spise nebyla vyznačena – stav spisu“ pro pracovníka „Developer“ a jiné typy úkolů nevytvářet:

if @TaskSubject in (‚Adresát v úkonu je v insolvenci‘,’PM spisu není vyplněna‘,’PM úkonu byla doplněna ručně‘,’PM ve spise nebyla vyznačena – stav spisu‘)
begin
select ‚Developer‘ as TaskUser
end
else
begin
select ‚[[nic]]‘ as TaskUser
end

Stavy doručení

DORUČENO FIKCÍ – tento stav se zapisuje pro poštu, která se vrací se stavem „nedoručeno“ a to 11. den od vyvěšení na úřední desku.
DORUČENO VYVĚŠENÍM – tento stav se používá pro pošty, které se vrátily se stavem „nevyzvednuto“ nebo „nevhozeno“. Pro nevyzvednuto se doplňuje datum doručení stejné, jako je datum vyvěšení (V případě, že je pošta zpracování el.vývěskou společnosti Idemax, tak se tato pošta zpracovává již ve stavu „vyvěšeno_30“ ). Pro nevhozenou poštu je datum doručení doplněno 15. den od vyvěšení.
VYVĚŠENO_30 – v tomto stavu se zpracovává pouze pošta nevyzvednutá, která byla vyvěšena na úřední desku a datem doručení je datum jejího vyvěšení.

Jak funguje výpočet se lhůtou

K datu doručení se vždy přičte 1 den, od kterého se odvíjí výpočet. Pokud chceme počítat např. 30 dní, tak 30-tý den nesmí připadnout na víkend nebo svátek. Když se tak stane, tak se jako 30. den nastavuje nejbližší den pracovní. K takovému dnu se ještě připočte jeden den a tohle je den nabytí právní moci.

Př. Datum doručení: 1.8.2013 (Den 0)
Datum od kterého se to počítá 2.8.2013 (Den 1)
Po 30 dnech : 1.9.2013 (Což je Neděle)
+ 1 den : Po 2.9.2013 („30 den“)
+1 den: Datum nabytí: 3.9.2013
Ovšem pozor! Datum nabytí může být svátek nebo víkend! Stane se tak třeba, když 30. den připadne na pátek (tím neplatí výše uvedená podmínka) a +1 den a máme datum nabytí sobotu.

Co  se zapisuje do databáze

Tabulka UpozorněníKlienta – do tabulky se zapisuje vypočtené datum právní moci a to do sloupce, který je uveden v nastavení addinu. Pokud v tomto sloupci již je nějaká hodnota, tak se tato hodnota nepřepisuje.

Tabulka UpozorněníKlienta_Stavy – pokud se dohledá úkon, který odpovídá podmínkám zadaným v nastavení addinu – předmět, datum úkonu, adresát, tak se vytvoří záznam v této tabulce. Zápis do této tabulky provádí  procedura spPridejNoveUkonyPravniMoc – hledá úkony s daným předmětem, které v tabulce UpozorněníKlienta_Stavy ještě nejsou a zapisuje jejich ID, stav zadává NULL. Dále provádí addin kontrolu doručení zvoleným adresátům a výpočet data doručení . Pokud PM nastane v budoucnosti, tak je nastaven stav „4“. Jakmile addin zapisuje datum PM, tak je stav změněn na „1“ (hotovo). Třetí možností je stav „2“, který je vyplněn v případě, že datum PM bylo v minulosti – to se může stát v případě, kdy např. addin nebyl předchozího dne spuštěn a datum PM se doplňuje zpětně.

 

Addin je v současné době naprogramován univerzálně na jakýkoliv úkon, který nabývá právní moci. Byl zpracováván ve spolupráci s dvěma exekutorskými úřady, které přinesly v některých ohledech odlišný pohled na výpočet právní moci.
Pokud bude třeba provést nějakou úpravu, budeme ji provádět na základě písemné žádosti a velmi podrobné analýzy zpracovávané problematiky. Analýzu bude provádět žadatel o změnu.