Obecné informace k průběhu lustrace


Odstartování lustrace u spisu se děje pomocí úkonu. V podstatě EvolioServer nahrazuje při lustraci pracovní sílu. Takže například pokud pracovník udělá úkon Žádost o poskytnutí součinnosti, EvolioServer udělá úkon Požadavek na lustraci. Ten může vzniknout několika způsoby:

• Ručně uživatelem u konkrétního spisu
• Hromadně přes knihovnu filtrů
• Hromadně automaticky pomocí lustračního profilu

Z požadavků na lustraci pak EvolioServer vytvoří Hromadnou součinnost a přidělí jí číslo, stejně jako by to dělal pracovník přes knihovnu filtrů obvyklým způsobem. Pracovník udělá úkon Odpověď na hromadnou součinnost, EvolioServer udělá to samé. Takže aby EvolioServer udělal u nějakého spisu lustraci, musí být u tohoto spisu úkon Požadavek na lustraci daného typu (CUZK, VZP apod.) Tento úkon lze udělat několika způsoby:

Každý lustrační addin po provedení lustrace zapíše výsledky do majetkových hodnot a vygeneruje úkol v případě pozitivní lustrace. V nastavení addinu se definuje, komu se má úkol vytvořit. Variabilně tomu kdo je uveden u spisu v kolonce Zodpovídá, nebo Vyřizuje, nebo konkrétní osobě. Generování úkolu se dá také vypnout pro zákazníky, kteří chtějí lustrované spisy procházet například pomocí filtrů.

Zároveň se vygeneruje úkon např. Odpověď na hromadnou součinnost – CUZK a do Poznámky úkonu uvede výsledek (Pozitivní - Negativní). Úkony můžou mít číslo listu. Buď jen ty pozitivní nebo žádné nebo všechny, to je na nastavení addinu, každý úřad to má jinak. Do úkonu se natáhnou všechny dokumenty, které vrátí protistrana lustrace. Některé protistrany ale neposílají výpis, ale pouze data ve formátu HTML (SSPF, ARES) nebo XML (VZP, PZP). I v tomto případě se tyto dokumenty ukládají k úkonu.

Pokud addin dostane od protistrany lustrace správná data, provádí import do majetkových hodnot. Pokud není k dispozici pro konkrétní hodnotu pole v Evoliu, zapisuje se do poznámky u majetkové hodnoty. Příklad u nemovitostí zástavní práva, u účtů pohyby na účtu apod. V případě lustrace VZP (PZP) kdy je lustrovaná osoba důchodce, mateřská, OSVČ apod., i tyto případy se zapisují do majetkových hodnot s hodnotou důchodce, mateřská, OSVČ apod. To znamená i případy, kdy je plátce pojištění stát nebo se jedná o samoplátce.

Lustrační profil


Je to soubor v XML formátu, který definuje atributy lustrace jednotlivých addinů. Soubor musí být ve složce _LP, která je k jeho uložení určena. V současné době Evolio server dokáže pracovat pouze s jedním lustračním profilem. Lustrační profil má tyto atributy:

• Prefix – udává s jakým prefixem se má vytvářet hromadná součinnost. Standardně má hromadná součinnost prefix HS. Lze však nastavit i jiný (např. ES), v tomto případě se vytváří samostatná číselná řada hromadných součinností.
• IncludeHusband – Pokud je hodnota TRUE, zahrnou se do lustrace i manželé
• Repetable – nastavuje interval opakování lustrace (standardně se udává v měsících)
• GeneratePositiveResponseOrder a GenerateNegativeResponseOrder (True, False) – říká, kterým druhům odpovědí se mají přidělit čísla spisového přehledu
• MaxCauses – kolik spisů se má zahrnout do jedné hromadné součinnosti. Aby nevznikaly dávky s 10 000 spisy, které protistrany lustrace nejsou schopny zpracovat.
• WaitFor – říká, zda má daná lustrace vyčkat na provedení jiné lustrace. Například nemá smysl lustrovat katastr, pokud nemáme ověřené údaje na CEO. Do hodnoty se uvádějí zkratky konkrétních lustrací{br}
• WaitForResult (P,N) – čeká se na výsledek lustrace z hodnoty WaitFor. Příklad lustrace na PZP se provede až se vrátí lustrace z VZP s výsledkem negativním.
• SubjectType (FO, PO) – podmínka pro typ lustrovaného subjektu. Příklad na CEO se lustrují jen osoby typu FO (fyzická osoba)

Automatické vytváření požadavků na lustraci pomocí lustračního profilu

Pokud je v EvolioServeru zapojen addin Vytvoření součinnosti z profilu, potom se Požadavky na lustraci generují automaticky bez zásahu uživatele. Tento addin volá proceduru ES_SpisyBezLustrace, v které je definováno, u kterých spisů se mají automaticky generovat Požadavky na lustraci.

Zpravidla se podmínka pro spisy bez lustrace nastavuje na ty spisy, ke kterým přišlo Usnesení o nařízení exekuce. Toto nastavení je variabilní, a dokáže generovat požadavky na lustraci za různých podmínek, například po importu spisů.

Dále se mohou vytváře opakované požadavky na lustraci podle nastavení lustračního profilu (Repetable). Lze také nastavit podmínku, že spis, ve kterém půl roku není úkon, bude prolustrován. Díky nastavení podmínek uloženou procedurou jsou možnosti generování velmi rozsáhlé.

Postup práce EvoliaServeru


Každý addin má několik fází.

Fáze 1. – založení součinnosti.


Addin prohledá databázi a ze všech spisů, které mají úkony "Požadavek na lustraci" daného typu vytvoří jednu nebo více hromadných součinností. Čísla těchto hromadných součinností zapíše do úkonů "Požadavek na lustraci". Vytvoří složku pro danou hromadnou součinnost kam umístí soubory *.ticket a *.list.

V souboru *.ticket je fáze a stav lustrace. Např. po fázi 1 nastaví ticket na Ready fáze 2. Při spuštění fáze 2 se ticket přepne do stavu Running fáze 2. Po dokončení fáze 2 se ticket přepne do Ready fáze 3 atd.

V souboru *.list se nachází seznam lustrovaných subjektů a případně informace o dané lustraci k těmto subjektům.

Fáze 2. – zpracování dat pro lustraci.


Tato fáze se liší dle typu lustrace. Vždy se udělá XML soubor s lustrovanými subjekty a vyžaduje-li to třetí strana vyhledá se usnesení u spisu pomocí procedury GetUsneseniDoc. Např. lustrace na katastru usnesení nepotřebuje. Banky vytvoří XML, natáhnou usnesení a vytvoří odchozí datovou zprávu. VZP a PZP vytvoří XML, natáhnou usnesení. VZP odešle data. ARES a SSPF vytvoří XML, které odešle protistraně.

Některé addiny nedokáží v této fázi fungovat plně automaticky a vyžadují práci uživatele. Jsou jimi lustrace CEO a PZP. Uživatel musí vygenerovaný soubor *.list vložit do lustračního modulu a spustit lustraci ručně. U CEO je to z důvodu VPN tunelu, u PZP z důvodu potvrzení certifikátu, které PZP vyžaduje.


Fáze 3. – Stažení dat.


Mnoho addinů má 3 fázi sloučenou s tou druhou. Je to proto, že addin okamžitě po odeslání odpovědi přijímá výsledky, patří sem například addin pro lustraci na katastru (CUZK), ministerstvu financí (SSPF) nebo ARES. Addiny CEO, VZP a PZP nedokáží získat odpověď okamžitě a proto mají třetí fázi zvlášť, v níž přijímají odpovědi. Banky jsou na tom podobně jako VZP a PZP, neboť addin musí vyčkat na odpověď, která přijde datovou zprávou do podatelny.


Fáze 4. – Import výsledků ke spisům.


Tato fáze provádí zadávání majetkových hodnot nebo úpravu dat v konkrétních spisech. Při úspěšném importu se kromě založení majetkové hodnoty založí v případě pozitivní součinnosti úkoly a úkony k jednotlivým spisům. Při negativní součinnosti pouze úkony. Pokud je pozitivní odpověď, ale nedošlo ke změně u lustrovaného subjektu, úkol se taktéž nezakládá, ale založí se úkon s pozitivní odpovědí.
Po úspěšném importu se přepíná ticket do stavu Ready fáze 5 (hotovo).


Kontrola lustrace


Z důvodu vysoké míry automatizace lustrací je vhodné, aby na každém úřadu byl člověk, který bude prováděné lustrace kontrolovat. Často se může stát, že některá protistrana, na níž se lustrací dotazujeme neodpoví (například některá z pojišťoven portálu zdravotních pojišťoven). V takovém případě je na každém úřadu, aby o této skutečnosti věděl a odpovědi urgoval u subjektu, k němuž se dotazoval.

Z výše uvedeného důvodu je součástí EvoliaServeru také aplikace Manažer lustrací. V něm se zobrazují všechny lustrace konkrétního typu a v jaké jsou fázi. Aplikace umožňuje ruční přepnutí fáze ticketu, případně lustrace ve fázi 5 přesunout do archivu.

Další možností kontroly je nasazení diagnostického addinu, který přes webové rozhraní zobrazuje spuštěné addiny, výsledky, chyby apod. za zobrazené období. Všechny operace jsou také evidovány v logovací tabulce LogEvolioServerSys, na kterou lze samozřejmě napsat filtr.

Zkušenosti s provozem


EvolioServer v současné době běží se všemi addiny na několika velkých úřadech. Pokud se vyskytnou nějaké chyby, vznikají v drtivé většině případů z důvodu protistrany (například výpadek webové služby, pád serveru apod.). Největší problémy zaznamenáváme u VZP, kde poměrně často neběží komunikační B2B brána.

Jejich nepříliš šťastné technické řešení, nedovolí zpracovat v dávce více než 100 subjektů. Což řešíme rozdělením lustrovaných spisů do více hromadných součinností. Navíc na straně VZP neprovádí lustraci stroj, ale člověk. Lustrace většího objemu dat jej pak zahltí což se v konečném důsledku skončí nefunkčností služby - tedy nelze data ani odeslat ani přijmout.

Další problém je u PZP. Technické řešení, které portál zdravotních pojišťoven má neumožňuje zpracovat odpovědi částečně. To znamená, že musíme vyčkat až na celou hromadnou součinnosti odpoví všechny pojišťovny. Stává se tak, že jedna pojišťovna zablokuje celou hromadnou součinnost, protože jí odpověď trvá delší dobu. V takovém případě je nezbytné provést danou lustraci znovu.

Lustrace na katastru běží bez potíží. Jedinou slabinou je heslo, které po určité době vyprší a pokud si úřad nepohlídá konkrétní lhůtu a přihlásí se s prošlým heslem, katastr přístup zablokuje a je nezbytné si požádat o nové přístupové údaje.

Občas se potýkáme s nekonzistencí dat protistran. Například lustrace u bank by se měla řídit standardem ČBA. Některé banky ale posílají výsledky v Excelu, což standardu neodpovídá a evolio server pak není schopen automatizovaně takové odpovědi zpracovat.

Informace o výpadcích třetích stran se snažíme uvádět (v případě že je máme k dispozici) na našem Informačním průběžníku Evolia.

Také může dojít k nekonzistentnímu stavu například tehdy, když IT v době lustrace restartuje server. Úloha nedoběhne a skončí v nekonzistentním stavu. Řešení je přepnout ticket do dané fáze a stavu ready, aby se lustrace provedla znovu.

EvolioServer vyžaduje dozorování. Z tohoto důvodu je velmi vhodné zaškolit konkrétního pracovníka, který pomocí kontrolních mechanismů bude automat kontrolovat a spravovat. Na všech EÚ, kde došlo k nasazení EvoliServeru, bylo nezbytné zrevidovat a upravit pracovní procesy. Nelze předpokládat, že stávající pracovní procesy budou odpovídat procesům při využití Evolio serveru.

Je však třeba si uvědomit, že automatické lustrace produkují velké množství dat a může tak dojít ke zvýšení efektivnosti a také k úspoře pracovních sil, které mají na starosti lustrační proces. Proces vymáhání je však třeba upravit tak, aby velké množství dat, byli schopni uživatelé efektivně zpracovat a plně tak využít potenciál Evolio serveru.


Popisy jednotlivých addinů