Obsah


1.Evolio 7 – Obecné
   1.1 Portál
   1.2 Implementace
       1.2.1 Kompletní nastavení karet
       1.2.2 Obecné funkce Karet
       1.2.3 Události WorkFlow
       1.2.4 Knihovna filtrů
       1.2.5 Nastavení účtu, profilu,...
2.Oborová verze Evolia 7 - Správa pohledávek
   2.1. Karta Klienti
   2.2. Karta pracovníci
   2.3 Další funkce správy pohledávek

Evolio 7 – Správa pohledávek poskytuje silnou a výkonnou aplikaci k evidenci půjček. Správa pohledávek je oborovou verzí Evolia 7. To znamená, že využívá funkcí Evolia 7, ale jsou zde i takové, které jsou specifické pro Správu pohledávek a tudíž je už nenaleznete v jiné oborové verzi. Proto je tento manuál rozdělen do dvou sekcí.
  • Obecnou: která je společná pro všechny produkty firmy AVE Soft s.r.o.
  • Oborovou: která je zaměřena čistě na Správu pohledávek

1.Evolio 7 – Obecné

Zde je manuál pro obecnou verzi Evolia, který lze použít na všechny produkty firmy AVE Soft s r.o.

1.1 Portál

Po spuštění a přihlášení se do Evolia 7 se zobrazí hlavní okno. Portál.


  • Seznam karet: Zde se zobrazují formuláře a funkce, které lze kliknutím spustit.

  • Informační okénko: Je to vlastně definovaný SQL dotaz do databáze a tudíž je možno, zde zobrazit v podstatě to co SQL dovolí

  • Informace o úkolech: Zobrazuje úkoly různých uživatelů

  • Informační statusbar: Na spodní liště portálu se nachází spousta užitečných informací: jak, kam a kdo je připojen. Jakou používá spuštěná aplikace obecnou a oborovou verzi knihoven

1. Menu portálu

a)Soubor


  • Nový_úkol: vytvoří nový úkol do plánovače

  • Nový_událost: vytvoří novou událost do kalendáře

  • Nový_SMS: Odešle SMS

  • Aktualizovat nastavení: Aktualizuje nastavení Evolia.

  • Export filtrů z knihovny filtrů: exportuje filtry z knihovny filtrů do souboru xml na disk

  • Import filtrů z knihovny filtrů: importuje filtry pro knihovny filtrů ze souboru xml na disku

  • Konec: ukončí aplikaci

b)Nástroje





  • Import změn z registru úpadců: z www.justice.cz si stáhne nový seznam úpadců a uloží ho do databáze Evolia

  • Přepočet struktury pracovníků: přepočte strukturu pracovníků. Vypočítává hierarchii nadřízenosti pracovníků

  • Servisní operace: přepočet struktury s výmazem indexu – viz. Přepočet struktury pracovníků

  • Servisní operace: Sloučit duplicitního klienta




V levém vyhledavači se vybere, odkud se budou data brát a v pravém vyhledavači kam ukládat. Tlačítkem Převést a smazat se přenesou data od klienta k odstranění ke klientovi, do něhož se data převedou a klient k odstranění se smaže z databáze Evolia. Tlačítko Jen převést provede totéž jen bez výmazu klienta. Tato funkce zatím umí přenášet jen dokumenty.

  • Servisní operace –Sloučit duplicitní smlouvu: viz. Servisní operace - Sloučit duplicitního klienta jen s tím rozdílem, že jde o obchodní případy

  • Servisní operace –Sloučit duplicitní složky: vyhledá složky se stejným názvem, vezme z nich dokumenty, zredukuje duplicitní složky na jednu a vloží do ní získané dokumenty.

c)Nastavení

viz kapitola Užívání Evolia na implementační úrovni


d)Nápověda




  • Nápověda pro evolio: zobrazí tento soubor

  • Dostupné aktualizace: vyhledá novější verzi evolia


  • O programu: podrobnosti o jádře, oborových knihovnách a jejich verzích

e)Číselníky


Zde se pohodlně mohou editovat předem definované číselníky (státy, banky…) a měnit jejich obsah dle libosti. Pozor!!! Některé zásahy mohou způsobit nefunkčnost Evolia v jistých částech. Jde především o číselníky druh osoby, druh pracovníka, druh instituce. Zde jsou uložené odkazy na formuláře, které se v Evoliu používají.


2. Import emailů


Ve vyhledavači klientů vyberete klienta, kterého si přejete. Podle toho se vám naplní obsah rozbalovacích seznamů (comboboxů). Jmenovitě Kontakt, Smlouva, Pracovník. Pokud zaškrtnete zařadit do importu, poté se po stisku tlačítka tento email importuje ke klientovi, do karty dokumenty.

3. Úkoly


Na tomto místě se mohou pohodlně ovládat jednotlivé úkoly pro jednotlivé pracovníky, které jsou v systému. Tito pracovníci se mohou úkolovat a zároveň se lze dívat na stav jejich úkolů. Tento přehled úkolů je možno nechat zobrazovat jako kalendář nebo jako tabulku (viz. obrázek). Ve filtru lze nastavit období, za které se pak zobrazí úkoly. Lze vidět jen splněné nebo jen nesplněné úkoly. Zobrazí se tedy úkoly, které byly do tohoto období naplánovány. Pokud je zaškrtnuté „splněné“, pak se zobrazí pouze ty úkoly, které jsou splněné a byly naplánové do tohoto období, jinak se zobrazí úkoly nesplněné a naplánované do tohoto období.

Dále lze zde vytvářet nové úkoly, které jsou okamžitě vidět v přehledu, pokud tedy splňují dané podmínky. Tlačítkem Zobrazit se zobrazí detail vybraného úkolu. Tlačítkem Mateřská událost se zobrazí nadřazený úkol tomuto úkolu.

Přepínače karet umožňují rychlý přístup ke kartám, které jsou v Evoliu.


1.2 Implementace

Užívání Evolia na implementační úrovni.

1.2.1 Kompletní nastavení karet



Nahoře je seznam všech karet, ke kterým se vážou nějaké další karty (podkarty). Nahoře nad seznamem je menu určené pro tento seznam.


Menu:

  • Uložit: uloží všechny změny provedené na tomto formuláři

  • Storno: naopak neuloží nic

  • Nový: přidá další záznam do seznamu

  • Odstranit: smaže vybraný záznam


U těchto karet (a každé další nové karty) je podstatné uvést IDkarty. To aby případné podkarty, určené pro tuto kartu, se mohly na ní odkázat.

  • Titulek: se zadává jakýkoliv text, který se má zobrazit v seznamu karet.

  • FceZobrazit a fceVyhledat doporučuji ponechat tak, jak je to na obrázku.

  • fceNový a fceOdstranit: některé základní funkce jsou v comboboxech (rozevírací seznamy). Pokud je žadáná jiná, je třeba ji tam dopsat, ale funkce musí splňovat určitá pravidla.

  • Hlavní tabulka: ke které tabulce v databázi se karta váže (kde se bude zakládat nebo mazat záznamy )

  • Hl. tabulk PK: primární klíč výše zmíněné tabulky

  • Role: kdo bude mít právo používat tuto kartu (doporučuji Admin;PowerUser)

  • Kláv. Zkratka: karta se spustí po stisku této klávesy

  • Výchozí typ: hlavní tabulka musí sloupeček typ kam se bude pak při zakládání ukládat tento řetězec

  • Výchozí pojmenování: takto se nazve nový záznam pořízený touto kartou


Groupbox tlačítka: Jsou zde jen dva parametry:

  • Název: pod jakým názvem se bude tlačítko zobrazovat na kartě

  • Funkce: co bude spouštět za funkci. Ta musí být public shared NAME_FCE()


Groupbox info

Je zobrazena v záhlaví karty. Lze sem psát formátovaný text, který si ale napřed musíte naformátovat v jiném textovém WYSYG (What you see you get) editoru a pak jej sem vložit.

Textová pole se odkazují na SQL dotaz umístěný v Nastavení SQL dotazů, který se jmenuje úplně stejně jak je pojmenovaná hlavní tabulka aktuálně editované karty. Do tohoto textové pole se pochopitelně pak mohou doplňovat sloupce z SQL Dotazu. Takovýto sloupec, který je požadován v záhlaví karty, se umístí do hranatých závorek (viz. obrázek).

a) Nastavení seznamu položek


Zde se uvádí seznam podkaret (formulářů) nebo funkcí, které budou na kartě vidět.

  • IDKarta: se doplňuje automaticky. Je to samozřejmě id nadkarty

  • IDPolozka: id podkarty nebo funkce

  • Název: název pod kterým se bude v kartě daný formulář nebo funkce zobrazovat

  • Pořadí: pořadí, ve kterém bude zobrazen v seznamu

  • Nadřízený uzel: id nad polozky

  • Role: kdo bude mít práva tuto položku používat

  • Akce: nastavte na 2

  • Formulář: cesta odkud se bude položka spouštět

  • Tlačítka: viz. Hlavní karty (kořenové)

  • Info SQL: obyčejný SQL dotaz


b) Nastavení SQL Dotazů


Zde se definuje seznam tabulek generovaných těmito SQL dotazy, které bude karta používat při svém spuštění. Nesmíte zde opomenout dodat hlavní tabulku z předchozího formuláře (vytvořit SQL dotaz pojmenovaný po hlavní tabulce). Lze určovat pořadí načítání a tím pádem ukládání těchto tabulek. Speciální typem karty je TopXX , která své výsledky zobrazuje hned po spuštění karty.

Příklad TopXX dotazu je vidět na obrázku výše.

Příklad obyčejného dotazu na obrázku níže.



c) Nastavení vyhledávání

Každá karta má standardně vyhledávácí prvek, kterým vyhledává záznamy takové, jaké se mu zde sdělí.

Jde opět o SQL dotazy. Podmínkou je, aby v každém takovém dotazu byl posledním sloupcem primární klíč hlavní tabulky (přehled kořenových karet).

Příklad takového vyhledávání na obrázku níže.



1.2.2 Obecné funkce Karet


V menu Soubor se nacházejí čtyři položky společné pro všechny karty:

a) LogForms a LogPřístůpů

Je to malý filtr, který dokáže zobrazit akce uskutečněné v Evoliu na formulářích atd.


b) Progress Bar


Pomocí tlačítka Uložit log uložíte všechny zprávy zobrazené v seznamu zpráv do souboru ve formátu XML. Ten lze pak nejlépe prohlížet v Internet Exploreru.

c) Tiskový manažer

Mohou se do něj dát tiskové sestavy, které se mohou kdykoliv v jakékoliv kartě při aktivním konkrétním záznamu vytisknout. Vytištěný dokument se posléze archivuje buď do databáze nebo složky uvedené v přihlašovacím profilu k archivovaní.

d) Zobrazit Data

Umožní Vám prohlédnout obsah všech tabulek, které jste uvedli z nastavit SQL dotazy v hlavni kartě. Pozor, ale musíte být na nějakém konkrétním případu, klientovi, pracovníkovi… záznamu.


1.2.3 Události WorkFlow



Zde lze přidávat, odebírat nebo modifikovat události kalendáře, které lze kdykoliv použít. Události lze větvit do různých kategorií. Jsou schopny zastat tiskovou práci nebo nějakou jednodušší evidenční práci. Zároveň mohou generovat úkol. Jejich použití je snadné a tvorba také.


Ve workflow designerovi si lze nadefinovat atributy a můžete i akce (např. generování úkolů, tisk dokumentu…). A pak si lze v designerovi tuto událost (WF) graficky rozvrhnout.


a) Příklad nejčastějšího WorkFlow v obrázcích



Ukázka jiné WorkFlow:


1.2.4 Knihovna filtrů



Jde o množinu SQL dotazů. Každému dotazu lze dosadit filtr (text, datum), který si uživatel zadává do windows komponent. Navíc lze přiřadit dotazu i funkci (tu je ovšem nutné doprogramovat), která zvládne zpracovávat zobrazená data a libovolně s nimi nakládat.

a) Zadávání nového filtru

Najeďte na kartu knihovna filtrů a stiskněte pravé tlačítko v seznamu filtrů a vyberte nový filtr.


Zobrazí se dialog pro nový filtr.


Zadejte název filtru, pod kterým chcete, aby byl zobrazován v seznamu filtrů. ID filtru se generuje automaticky podle názvu.
Do záložky dotaz dosaďte SQL dotaz. Stikněte OK. Právě jste vytvořili filtr.

b) Použití parametru v SQL dotazu
@P0 – odpovídá parametru 1, @P1 odpovídá parametru 2 atd.
Výsledný dotaz pak může vypadat takto:


c) Vylepšení filtru o parametry s použitím windows komponent

Otevřete existující SQL Dotaz nebo založte nový. Otevřete si záložku parametry.


  • Název parametru SQL: nevyplňujte. Automaticky

  • Název parametru: Pod jakým názvem se bude zobrazovat ve filtru

  • Výchozí hodnota: hodnota, kterou při každém spuštění filtru bude komponenta naplněna

  • Formát: formát zobrazení komponenty

  • Povinný: jeho třeba vyplnit vždy

  • Typ parametru: dle seznamu v comboboxu (DateTimePicker, TextBox, ComboBox, ListBox, CheckBox, UltraDateTimePicker)




Příklady výchozích hodnot pro parametry

  • DateTimePicker a UltraDateTimePicker: Today (dnes), = Today.AddDays(1) (zítra), = Today.AddDays(-1) (včera)

  • TextBox: jakýkoliv_text

  • ComboBox: SQL dotaz s dvěma sloupci. 1. je ValueMember, 2. DisplayMember

  • ListBox: viz ComboBox

  • CheckBox: True, False

d) Zavedení Funkce do filtru

Ve vlastnostech filtru si otevřete záložku Tlačítka.


  • Název: vyplňte, co se má zobrazovat ve filtru

  • Funkce: Dalekohledem najděte funkci, kterou pod tímto tlačítkem ve filtru chcete spouštět



Funkce musí splňovat tuto podmínku: Public Shared Sub Nazev_Funkce (byval obj As Object)

Obj je typu Evolio_main.frmFiltr


Příklad jak dostat celou tabulku, se kterou pracuje. Není to co zobrazil.

Dim frmFiltr As Evolio_main.frmFiltr = CType(obj, Evolio_main.frmFiltr)

Dim bsFiltr As BindingSource = frmFiltr.dgFiltr.DataSource

Dim dsFiltr As DataSet = bsFiltr.DataSource

Dim dtFiltr As DataTable = dsFiltr.Tables(0)


Jedna z možností, jak odfiltrovat chtěné řádky

Dim drs As DataRow() = dtFiltr.Select("Podmínka")

e)Výsledný filtr



1.2.5 Nastavení účtu, profilu,...


a) Automatické SMS


Zde se nastaví pro jakou událost a jaké SMS se budou odesílat klientovi, poradci nebo nadřízenému a v jakém jazyce má mobilní telefon vyhodnotit příchozí zprávu. Lze si zde vybrat několik serverů pro odeslání SMS.

b) Emailové účty



Na obrázku vpravo je seznam všech emailových účtů v Evoliu a vlevo je detail účtu ať už nového, nebo exitujícího.

Tlačítko Nový účet otevře dialogové okno, které se vyplní a po stisknutí OK na tomto dialogu (detailu) se účet přidá do seznamu.


  • Název účtu: obecný název pro tento účet

  • SMPT server: adresa serveru pro příchozí poštu

  • POP3 server: adresa serveru pro odchozí poštu

  • Doména: jméno doménového serveru

  • Přihlašovací jméno: login na email

  • Heslo: heslo na účet pro přístup na email

  • Výchozí: nastavuje tento záznam jako výchozí

c) Nastavení profilu


V tomto editoru profilu lze exportovat již vytvořené profily do souboru, importovat profily ze souboru, vytvářet a mazat profily.

Profil je množina nastavení pro Evolio. Jsou zde tři naprosto zásadní nastavení, které je třeba učinit:

  • určit adresářovou cestu k archivu dokumentů

  • určit adresářovou cestu základního adresáře (tam kde se vyskytuje adresář HK)

  • a nakonec určit jak bude Evolio připojeno (MS SQL SERVER 2k/05, web service)

d) Správa uživatelů


Toto je seznam uživatelů evidovaných v Evoliu. Uživatele lze pohodlně přidávat + nebo odebírat x .

Do políčka vedle Hledej lze psát hledaného uživatele.

Dvojklikem na uživatele se otevře detail vybraného uživatele.

Jsou zde tři záložky:

Obecné:

  • Uživatelské jméno: login, pod kterým se bude uživatel přihlašovat

  • Heslo: heslo uživatele

  • Heslo pro kontrolu: totéž heslo uživatele

Heslo a heslo pro kontrolu se musí shodovat.

Uživatel se může přiřadit nějakému klientu, nebo pracovníku Evolia pomocí vyhledavačů (ID pracovník a ID klient).

Zařazen v rolích:

Zde se nastavuje jaká bude mít uživatel práva:

  • Admin: administrátor (může vše)
  • Ostatní jsou omezeni

Zařazení v regionech:

Pro které regiony je oprávněn pracovat.

Některé karty a funkce jsou závislé na tomto nastavení, protože se může lehce stát, že uživatel danou funkci nebude moci používat nebo daný formulář neuvidí.


e) Tiskové parametry

Mocný nástroj pro vytištění informací z Evolia do dokumentu.

f) Nastavení

Sekce Firma:

Vyplňují se podrobnosti o firmě nebo osoby vlastnící licenci Evolia. Pak je tu sekce nastavení GSM.

Sekce obecné:

  • Aktivní úkoly: výchozí rozsah – lze vybírat pouze z předepsaných hodnot. Nastavuje v jakém rozsahu se vám budou v portálu zobrazovat úkolu

  • Aktivní úkoly: zobrazený předmět – sloupec z tabulky, který se zde bude ukazovat (doporučuji předmět)

  • Archiv dokumentů – Typ: lze nastavit souborovy (dokumenty na disk) nebo databazove (dokumenty do databáze)

  • Archiv dokumentů – úložiště: kde se nachází místo, kam se mají dokumenty ukládat. V případě databázových uvést databází kam se mají ukládat dokumenty. V případě prázdného políčka se budou ukládat do databáze, ke které je Evolio právě připojeno

  • TimeOut přihlášení: jak má dlouho čekat na odpověď serveru

  • Tisk do spisového přehledu: (pouze pro exekutorskou verzi) ukládá informace o vytištěných dokumentech do karty spisový přehled

  • WF – nekonečná poznámka – Úkol -> Událost: umožňuje nebo zamezuje nekonečně dlouhý text z poznámky úkolu do poznámky události

  • WF – nekonečná poznámka – Údálost -> Úkol: totéž opačným směrem

Sekce regiony:
Pod regiony spadají tři základní karty Evolia (obchodní případy, klienti, pracovníci)

  • Region vyhledávání klienta: nastavení pro vyhledavače klientů použité kdekoliv v Evoliu

  • Region vyhledávání obchodního případu: nastavení pro vyhledavače obchodních případů použité kdekoliv v Evoliu

  • Region vyhledávání pracovníka: nastavení pro vyhledavače pracovníků použité kdekoliv v Evoliu

A pak je tu region nastavení pro webovou službu, kde lze nastavit, jak dlouho se bude čekat na odpověď ze serveru a kolikrát se pokusí Evolio na něho dotázat.


2.Oborová verze Evolia 7 - Správa pohledávek


Zde se zaměříme na specifika oborové verze Správa pohledávek.

2.1. Karta Klienti


Ať už při zakládání nového, nebo editaci existujícího klienta se zobrazuje jeden formulář, kde lze vyplnit nacionále osoby, případně firmy (v tom případě je třeba změnit typ osoby).



Firma


Kontaktní osoby


Kontaktní osoby lze vyplňovat pouze u klienta typu firma.

Poznámka
V záložce vedle kontaktních osob se nachází poznámka, do které lze zaspat libovolný text ke klientovi.

a)Kalendář
Jsou zde události svázané s klientem.

b)Pohledávky jako…

Podkarta Pohledávky jako dlužník: obsahuje všechny obchodní případy klienta, kde figuruje jako dlužník. Dvojklikem v seznamu zobrazených obchodních případů nad kýženým případem se lze dostat na kartu tohoto případu.

Podkarta Pohledávky jako věřitel: funguje naprosto stejně jen s tím rozdílem, že obsahuje případy, kde uživatel figuruje jako věřitel.


c)Úkoly

Podkarta Úkoly obsahuje úkoly, které klient dostal. Podkarta dokumenty funguje úplně stejně jako u pracovníka.


d)Vazby + Zaměstnavatelé

Zde je možno vyplnit manžela, dále firmy a osoby, které jsou v nějakém vztahu s klientem. Manžela lze vyhledat pomocí RČ, tím že jen zadáte ono rodné číslo. Pokud takové číslo v databázi existuje, zobrazí se manžel vedle ve vyhledávači. Nebo můžete dotyčného nalézt vyhledávačem a pokud nalezená osoba má rodné číslo vyplní se.



2.2. Karta pracovníci


Při zakládání nového pracovníka se nejprve určí, kdo je mu nadřízen (pokud nikdo ponecháme => není) a na jaké pozici bude působit. Vůbec nejdůležitější je, že se musí vyplnit číslo nového pracovníka.


Po stisku OK se zobrazí karta s detailem nového pracovníka. Zde se může vyplnit jeho nacionále. Pomocí tlačítka struktura si lze nechat zobrazit pozici pracovníka ve struktuře a pomocí tlačítka nadřízení, kdo je mu nadřízen.

a) Editace

Nejprve ve vyhledávání najděte koho chcete vyhledat. Pokud nevíte, ponechejte pole prázdné a stiskněte lupu. Vyberte ze seznamu hledaného pracovníka a dvojklikem, na něj, se zobrazí již známý formulář.


b) Dokumenty

Karta dokumenty obsahuje veškeré dokumenty související s pracovníkem. Tyto dokumenty lze ručně přidávat a mazat. Tlačítko kopírovat nakopíruje soubor do Evolia, tlačítko přesunout ho přesune (kopírování, mazání).


c) Kariéra

Karta kariéra nám ukazuje všechny pozice, kterými daný pracovník za působnosti Evolia prošel.



2.3 Další funkce správy pohledávek


Editace číselníků: Kliknutím na modře zvýrazněný podtržený popisek u comboboxu (rozevírací seznam) se otevře editační okno číselníku, kde se mohou pohodlně měnit hodnoty. Je zde ale třeba dávat pozor, aby změna nějaké položky číselníku neměla vliv na informační hodnotu již existujících případů, které používaly starou hodnotu.

Manuální přepočet pohledávek:Z portálu stačí kliknout na funkci přepočet pohledávek. Přepočítá všechny pohledávky

Manuální přepočet penále a prodlení:Přepočítá výše zmíněné věci. Stačí kliknout v portálu na položku výše zmíněného jména.

Import z XLS:V portálu lze spustit importer, který excelovského souboru dokáže importovat případ s klientem i s dlužnými částkami. Ovšem je třeba, aby excelovský soubor odpovídal přesně vzoru zveřejněném na webu.


Povolení přepočtu jen určité uživatele: V knihovně filtrů si lze vybrat ty uživatele, kteří budou mít nárok přepočítávat pohledávky.